M A
Mostafa Alsharqwi
02-02-2022 - 12:44 am

هو ليه بقت اسعار الكافيهات غالية اوي ؟ يعني علشان اشرب شاي عادي ومايه
ادفع فوق الخمسين جنيه ؟!


تريند

التعليقات (44)

M F
Moly Fayez
02-02-2022 - 01:45 am
انا معنديش مشكلة في أسعار المشاريب وبتختلف علي اساس عوامل كتير منطقيه
بس اسخف حاجة حوار ال minimum charge ده
يعني ليه تجبرني افضل اطلب حاجات مش عيزاها عشان اوصل لرقم معين
A E
Ahmed Elsisi
02-02-2022 - 02:48 am

Moly Fayez

الكافيهات المعفنة بس
M F
Moly Fayez
02-02-2022 - 03:53 am

Ahmed Elsisi
معفنه !
دي اكبر كافيهاات عالنيل وفي الزمالك اللي بتعمل كده 😏
A E
Ahmed Elsisi
02-02-2022 - 05:00 am

Moly Fayez

ماهو اللي بيعمل كدة يبقي معفن
ايا كان مكانه
B M
Bob Marly
02-02-2022 - 06:09 am
والقهوة قصرت معاك في ايه
K A
Kareem Al Araby
02-02-2022 - 07:20 am
هو علي حسب المكان ده فين وايجاره كام ومتكلف اد ايه والاستف اد ايه
والكهربا عنده اد ايه والخدمة والنظافه ازاي مش بتتقاس بالسعر بس
A R
Ahmed Ramadan
02-02-2022 - 08:33 am
كله عل الزبون
F M
Fareeda Moneer
02-02-2022 - 09:48 am
للأسف نفسي أخرج أفك عن نفسي في أي مكان كل حاجة غالية وأنا قاربت عالستين
A Y
Ahmed Yassin
02-02-2022 - 11:05 am

Fareeda Moneer

ولا كل حاجة غالية ولا حاجة الاسعار العالية موجودة و المتوسطة و الواطية و
المجاني.. مصر فيها كل حاجة
F M
Fareeda Moneer
02-02-2022 - 12:24 pm

Ahmed Yassin

اما اكون من مستوى معين مش كل حاجة تناسب
A Y
Ahmed Yassin
02-02-2022 - 01:45 pm
احنا احرار نختار، و حضرتك عاوزة تختاري مستوى عالي و حاطة نفسك فيه يبقي
ده اختيارك و مش من حقك تعترضي بقى كدة خلاص .. مش فاهم فين المشكلة 😅
M I
Medo Ibrahim
02-02-2022 - 03:08 pm

Fareeda Moneer

يا ست الكل ممكن تشوفي نوادي بتاعت النقابات لو حضرتك او حد من العيله عضو
في اي نقابة زي التجاريين او المعلمين و كده يعني. و الاسعار بتكون رمزية
F M
Fareeda Moneer
02-02-2022 - 04:33 pm

Medo Ibrahim
اشكرك
على زوقك
F M
Fareeda Moneer
02-02-2022 - 06:00 pm

Ahmed Yassin

المستوى الاجتماعي مش المادي
المستوى الاخلاقي والديني
دا اللي أقصده
يارب أكون وضحت المشكلة
A Y
Ahmed Yassin
02-02-2022 - 07:29 pm
معلش يا فندم لو في سوء تفاهم بعتذر، بس للاسف مصر كلها مستواها اجتماعيا
واقع، حتى لو اماكن نضيفة و محترمة الناس نفس الخامة لحد كبير، لكن كدة كدة
في اماكن كتير حلوة و اسعارها معقولة و عالنيل كمان يعني مفيش اجمل من كدة،
كل نوادي القوات المسلحة و الشرطة مفتوحة للمدنيين عادي بسعر دخول معقول
جدا .. زي نادي النيل مثلا اللي ف الدقي اكتر من رائع و هادي و مناسب جدا .. 🙏
H S
He Sham
02-02-2022 - 09:00 pm
عشان انتا في Egypt مش فى مصر
M A
Maram S. Ali
03-02-2022 - 12:08 am
كل حاجه في مصر غاليه و كل حاجه متستاهلش و كل الخدمات وحشه جدا محدش بيقدم
خدمه عدله لا الاكل و لا الشرب و لا الأدوات سواء اجهزه او عربيات او خدمات
حكومه و خاصه كل خطوه بفلوس و ياريت اي حاجه تستاهل كله ق رف
A Y
Ahmed Yassin
03-02-2022 - 01:45 am

Maram S. Ali

كل حاجة موجودة، اللي عاوز غالي موجود واللي عاوز اسعار حلوة موجود .. احنا
اللي بنروح الغالي و بعدين نشجعه و ندفعله و ف الاخر نشتكي ..
F M
Fareeda Moneer
03-02-2022 - 03:24 am

Maram S. Ali

صح جداً جداً
A A
Amr Abouelatta
03-02-2022 - 05:05 am
ماتشربهم في البيت ياأخي او علي قهوه بلدي.
M O
Mostafa Omar
03-02-2022 - 06:48 am
الكافيهات،،،ليها ناسها ،،والقهاوى الشعبية ليها برضه ناسها ،،،ودى بتحل
مشكلة زمان لما كانوا الناس بتتقابل داخل البيوت وست البيت تفضل تخدم عليهم
بالاضافة للاصعب وهو تقييد تحركات اهل البيت وكلامهم مع بعض لان عندهم ضيوف
،،،المثل بيقول كل برغوث على اد دمه !!!ودى ارزاق موزعها الخلاق ،،،رزق
العاملين فى الاماكن دى ربنا بيوجهك ليهم علشان توصله ،،وده نوع من الانفاق
بدلا من كنز اذهب والفضة ولا ينفقونها فى سبيل الله ،،،العاملين دول
يجاهدون فى سبيل الله لاعفاف انفسهم واسرهم ويقوهم ذل الحاجة والسوءال
،،،لو شربت الشاى فى قهوة بتلاته جنيه لك ثواب ولو برضه شربته بخمسين لك
ثواب ،،،،وده احسن من ان تعطى المبالغ دى لمتسولي الشوارع من اتخذوا التسول
حرفة يخدعون بها الناس ولكنهم لا يخدعون بها الله ،،،
K A
Khokha Abdellatif
03-02-2022 - 08:33 am
أقعد ع قهوة بلدى وبلاش فشخرة
E Y
Eslam Yaser
03-02-2022 - 10:20 am
انت بتشرب شاي فين ي اسطى
A I
Ahmad Awad Ibrahim
03-02-2022 - 02:00 pm
علشان كوباية الشاى بتتحمل الديكورات المبالغ فيها + الاليجار + فواتير
الكهربا الملعونة +فواتير المياو واجر العمالة
ودة بقى فى سمة فى المطاعم والكافيهات
تكلفة الطلب لا تتعدى 20% من قيمة المدفوع
A H
Amr Hamed
03-02-2022 - 03:53 pm
مش قلتلكم أن بلدنا اغلي من أوروبا ماحدش صدق.
A R
Ahmed Ramzy
03-02-2022 - 05:48 pm
لا عادي ممكن تشرب شاي ومياه وتدفع ٤ جنيه مش حوار
N S
Nona Salah
03-02-2022 - 07:45 pm
ايجارة غالي وبيدفع ضريبه
A E
Ahmed Eissa
03-02-2022 - 09:44 pm
هوه ايه المتعة اصلا في الكافيه بصراحة حاجه قمه الملل بس هنقول اية كل
واحد حر ويتحمل بق
A G
Amany Fahmy Tour Guide
04-02-2022 - 01:48 am
حيب المكان بسغالبا الضرايب و الخدمه ليعلوا السعر
ند مج
نداء مجاهد
04-02-2022 - 03:53 am
هي القهاوي قصرت معاك في حاجة؟ 🤔
H B
Hani Barghouty
04-02-2022 - 08:09 am
10% ~ 14% VAT (Taxes)
12% Service
M F
Mohamed Fat'hy
04-02-2022 - 10:20 am

ـHani Barghouty

ضريبة القيمة المضافة 14% ثابتة
خدمة12% لو كافيه سياحي ومن حقك ترفض تدفعها
H A
Hamza Adam
04-02-2022 - 12:33 pm

Mohamed Fat'hy

ازاي ؟
في قانون او قرار بيقول كدا ؟
H D
Hussein Abdel Dayem
04-02-2022 - 02:48 pm
نفسي اعرف ليه بيضيفوا 12 % خدمة مع ان المفروض تطلع من ارباحهم كاجور
للموظفين والعماله !!!
M F
Mohamed Fat'hy
04-02-2022 - 05:05 pm

Hamza Adam

أيوه
H A
Hamza Adam
04-02-2022 - 07:24 pm

Mohamed Fat'hy

ممكن النص ؟
O H
Osama Helme
04-02-2022 - 09:45 pm
انا بقعد على قهوة وبشربه ب٣ جنيه ومعاه مايه ساقعة
A H
Afaf Hady
05-02-2022 - 12:08 am
فيه طمع وجشع ومغالاه في للمطاعم والعافيه بشكل ملحوظ..مافيش اي رقابة...
M M
Mido Mado
05-02-2022 - 02:33 am
كافيه عادي ولا حاجة زي كوستا وستاربكس اعتقد دول هتدفع اكتر من كدة كمان
A K
Amr Kohela
05-02-2022 - 05:00 am
عرض وطلب بيسيطر ع السعر+ المبلغ المستثمر فى المكان وهو الفيصل فى الحد
الادنى للسعر انت مش بتدفع تمن الشاى بس انت بتدفع نصيب كباية الشاى فى
تكلفة اقتناء المكان..يعنى مثلا مكان متكلف 5 مليون جنيه غير مكان اتكلف 5
الاف جنيه فيه حاجه اسمها مدة استرداد التكلفه ودى من 5 الى 7 سنين يكون لم
فلوسه اللى دفعها وبعد كده ربح صافى..قصه طويله وفى الاخر العرض والطلب هو
اللى بيسيطر ع السعر بحيث لو كان العائد غير مجزى لاعراض الناس للسعر
العالى بيقفل..
E H
Essam Hassan
05-02-2022 - 07:29 am
١٢٪؜ خدمة
+
١٤٪؜ ضريبة
S A
Sameh Ahmed
05-02-2022 - 10:00 am
اقعد عالقهوه وخلاص لسه ماوصلهمش انجازات الريص ومايعرفوش 12% خدمه
14% ضريبه وتحيامسر
A E
Adel Hesham Elewa
05-02-2022 - 12:33 pm
عربيات القهوة بتاعت الشباب المكافح
أنجز و ارخص
A E
Ashraf Ezz
05-02-2022 - 03:08 pm
اي كافيه بيشتغل مع طلبات للدليڤري لازم يزود ٣٠٪؜ علي الفاتورة عمولة طلبات

ذات صلة

جديد

|